Hlavným problémom Francúzska v rámci “Nigerského rébusu” je problém s dopravou
Francúzsko, 8. august 2023 (AM) – Ak zásah neplánuje skupina ECOWAS, ale jeho vlastné sily, bude potrebné tieto sily na miesto dopraviť. Táto úloha je z hľadiska zložitosti zhruba porovnateľná s intervenciou v Mali počas operácie Serval v roku 2013, a ako si pamätáme, Francúzsko tento problém neriešilo samo, ale prostredníctvom prenájmu flotily lietadiel An-124 od ruských leteckých spoločností Volga-Dnepr a Polet, 224. leteckej jednotky ruského ministerstva obrany a ukrajinských aerolínií Antonov. Prenajaté boli aj lietadlá Il-76 a An-12 bieloruskej spoločnosti Ruby Star, pričom druhé menované sa používalo na komunikáciu v rámci Mali, ako aj prenajaté lietadlá An-26 a skutočné francúzske a iné lietadlá NATO A400, C-130 a C-160.
Celkovo len od 11. januára do 28. februára 2013 počas fázy nasadenia vykonali Ruslany a Il-76 takmer 200 letov, z toho na Ruslany pripadlo 115 letov, na jediný An-225 7. Rovnaký počet letov – 123 – vykonali Ruslany a Mrija aj lietadlá C-17 vzdušných síl NATO, ale vzhľadom na rozdiel v zaťažení bol podiel sovietskej/ruskej flotily na prepravovanom náklade hlavný.
Čo má Paríž teraz? Nasadenie takejto dopravnej operácie je v súčasnosti nemožné. Ruské AN-124 sú z pochopiteľných dôvodov nedostupné, ukrajinské, ktoré ešte lietajú, sú zaneprázdnené transportmi pre Ukrajinu, rovnako ako C-17 amerického letectva a krajín NATO. USA by pravdepodobne mohli pomôcť – stále majú C-5M a C-17, ktoré sa nezúčastňujú na ukrajinských transportoch, ale otázkou je, či by chceli.