Čchengtu JF-17 Thunder Vojenského letectva Pakistanu, zdroj: wikimedia commons/Kchu Š`-min
Aktuality, Letectvo,

V Argentíne budú mať zrejme opäť stíhacie letectvo, vybrali si JF-17 Thunder

V 70. rokoch disponovalo Vojenské letectvo Argentíny na tú dobu jednými z najmodernejších bojových lietadiel, mali: záchytné stíhačky Mirage III, stíhačky IAI Dagger (izraelská verzia francúzskej stíhačky Dassault Mirage V), bitevné lietadlá Douglas A-4B,C Fightinghawk a taktiež vojenské transportné lietadlá C-130 Hercules.


 

V nasledujúcich štyridsiatich rokoch však rezort obrany Argentíny nenakupoval žiadne nové vojenské prúdové lietadlá, a posledné, ktoré boli v prevádzke – A-4AR Fightinghawk (v roku 1997 modernizované spoločnosťou Lockheed Martin, odvtedy niesli označenie A-4AR v jednomiestnej verzii, resp. OA-4AR v dvojmiestnej konfigurácii) – boli plánované na vyradenie v roku 2017.

 

Ministerstvo obrany Argentíny už skôr zvažovalo možnosť nákupu buď švédskych stíhacích lietadiel JAS-39 Gripen, licenčne vyrábaných v Brazílii, alebo ruských stíhacích lietadiel MiG-29. Avšak kvôli zložitej finančnej situácii, ktorá bola v Argentíne, všetky výberové konania na dodávku moderných bojových lietadiel boli napokon zrušené. Kvôli zachovaniu veľkosti Vojenského letectva argentínska vláda zvažovala aj možnosť nákupu ľahkých stíhacích lietadiel, prípadne cvično-bojových lietadiel, konkrétne sa zaujímala o juhokórejské lietadlá spoločnosti Korean Aerospace Industries (KAI) FA-50 resp. o talianske lietadlá Leonardo M-346FT, no ani tieto obchodné rokovania neboli dovedené do úspešného konca.

 

Dve bojové lietadlá Vojenského letectva Pakistanu – v pozadí JF-17 Thunder, v popredí roluje Dassault Mirage V, infračervený senzor, umiestnený pod kokpitom stíhačky Mirage V naznačuje, že lietadlo bolo modernizované v rámci projektu ROSE, zdroj: defence.pk/wikimedia commons

 

Pred pár dňami (17. septembra 2021) boli zverejnené informácie, podľa ktorých Ministerstvo obrany Argentíny predložilo Národnému kongresu (argentínsky parlament) návrh rozpočtu obrany na rok 2022, ktorý zahŕňa taktiež nákup 12 kusov stíhačiek JF-17 Block 3 čínsko-pakistanskej výroby – 10 jednomiestnych a 2 dvojmiestne stroje. Hodnota navrhovanej zmluvy predstavuje 664 miliónov amerických dolárov, pričom sa uvažuje, že cena jedného lietadla bude okolo 50 miliónov a taktiež z tejto sumy, vyčlenenej na nákup lietadiel, ešte pôjde cca 20 miliónov na rekonštrukciu a modernizáciu letiska leteckej základne, ktorá sa stane domovom nových lietadiel.

 

https://twitter.com/PSFAERO/status/1438814901548503043

 

Jednomotorové viacúčelové stíhacie lietadlá Čchengtu/PAC JF-17 Thunder (čínske označenie je FC-1 Siao-lung), sú plodom čínsko-pakistanskej spolupráce – vyvýjané čínskou spoločnosťou CAC (Chengdu Aircraft Corporation) s finančnou podporou Pakistanu a tiež vedeckými a výrobnými kapacitami spoločnosti Pakistan Aeronautical Complex (CAC), s počiatkami vývoja v 90. rokoch. Lietadlá sa tiež vyrábajú spoločne – 58 % draku JF-17 vrátane prednej časti trupu, krídel a vertikálneho stabilizátora sa vyrába v Pakistane, zatiaľ čo zvyšných 42 % sa vyrába v Číne, finálne zostavenie lietadiel prebieha v Pakistane.

 

Prvý prototyp modernizovanej stíhačky JF-17 Thunder Block 3, verzia, o ktorú má Argentína záujem, zdroj: aviacionline.com

 

Stíhačky sú poháňané ruskými pohonnými jednotkami Klimov RD-93 (najnovšia verzia Block 3 je poháňaná modernizovanou verziou uvedeného motora, nesúcou označenie RD-93MA). V rokoch 2007 a 2010 Rosoboronexport uzavrel dohody na dodávku leteckých motorov pre tieto lietadlá do Číny a ich ďalší reexport do Pakistanu v celkovom množstve 250 kusov a s následnou opciou na ďalších 400 kusov.

 

Argentínsko-čínske rozhovory

Argentínski predstavitelia ešte v roku 2013 na leteckej výstave Paris Air Show diskutovali s čínskou stranou o možnosti koprodukčnej výroby lietadla FC-1 spoločnosťou Fábrica Argentina de Aviones (FadeA), pričom takto vyrobené lietadlá by niesli označenie Pulqui-III (Pulqui-II boli domáce argentínske stíhačky, navrhnuté nemeckým leteckým konštruktérom Kurtom Tankom, tvorcom nerealizovaného projektu stíhačky z obdobia Tretej ríše, Focke-Wulf Ta 183).

 

Vo februári 2015, po trojdňovej návšteve argentínskej prezidentky Cristíny Fernández de Kirchnerovej, Argentína uzavrela rokovania o nákupe 20 kusov stíhačiek FC-1 spoločnosti CAC. Po zmene argentínskej vlády v roku 2015 však k žiadnemu nákupu napokon nedošlo. Nakoniec v máji 2021 boli zverejnené nové správy, že do Argentíny pricestovala čínska delegácia, aby dohodla predaj 12 kusov lietadiel JF-17 Block 3 pre Vojenské letectvo Argentíny. Zdá sa, že výsledkom je vyššie spomínaný návrh rozpočtu obrany na rok 2022.

 

Zatiaľ je to v tejto chvíli ten najjasnejší znak v prospech čínsko-pakistanského lietadla, ktorý zároveň svedčí o pevnom úmysle Vojenského letectva Argentíny dokončiť nákup lietadiel čo najskôr. Kým však nie je podpísaná zmluva a vyplatené prvé splátky za lietadlá, isté nie je nič, stále zostávajú v hre aj protinávrhy z ďalších krajín.

František Kysucký

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov