Ilustračné foro: Stíhací bombardér novej generácie Suchoj Su-34, zdroj: militarywatchmagazine
Aktuality, Letectvo,

Obloha pre lietadlá OKB Suchoj – Ministerstvo obrany RF nakúpi stíhacie bombardéry Su-34 v modernizovanej verzii

 


Rusko, 6.jún 2020 ( AM ) – Na základe plánov Ministerstva obrany RF bude Vzdušným a kozmickým silám do roku 2027 dodaných 76 najnovších modernizovaných bombardérov Su-34. So správou tohto znenia prišiel ruský denník Izvestija. MO RF v posledný májový týždeň odsúhlasilo detaily kontraktu na dodanie novej várky najnovších bombardérov. V súlade s touto zmluvou budú lietadlá Su-34 skonštruované vo vylepšenej verzii vrátane najmodernejšej výzbroje a celej škály prieskumného vybavenia na palube. Experti sa preto domnievajú, že takto zmodernizované lietadlá významným spôsobom zvýšia bojové možnosti VKS RF. Modernizované „Sušky” dostali povel vzlietnuť.

 

Ako pre denník Izvestija potvrdili zdroje z prostredia Ministerstva obrany RF a vojensko-priemyselného komplexu, podrobnosti zmluvy na dodanie novej veľkej série bombardérov Su-34 boli s definitívnou platnosťou dohodnuté. Dokument samotný síce ešte nebol podpísaný, podniky VPK (vojensko-priemyselného komplexu) však už začali s objednávkami komponentov. Podľa vyhlásenia o obstarávaní, ktorej kópiu má k dispozícii denník Izvestija, bude skonštruovaných celkom 76 kusov stíhacích bombardérov v modernizovanej verzii. Výroba predpokladá ročne od 8 do 12 zostrojených lietadiel s koncom dodávky v roku 2027, pričom prvé konštrukčné časti majú byť vo výrobe v druhej polovici tohto roka.

 

Prvá objednávka na dodanie týchto univerzálnych strojov bola uzavretá ešte v roku 2008. V tom čase odsúhlasilo MO RF podmienky pre dodanie 32 kusov bombardérov. Oveľa väčší kontrakt bol potom uzavretý v roku 2012, podľa ktorého malo armádne velenie obdržať ešte 92 lietadiel.

 

Pravdepodobne posledný kus frontového – stíhacieho bombardéra Su-34, postaveného ešte na základe znmluvy z roku 2012 (na 92 ks) Novosibírskym leteckým závodom V.P. Čkalova (PAO spoločnosť Suchoj, Novosibirsk, máj 2020, zdroj: VVN/russianplanes.net/bmpdlivejournal

 

Všetky stíhacie bombardéry Su-34 (v kóde NATO Hellduck) budú modernizované v rámci vývojovo-modernizačného programu Syč. Ako už predtým informoval denník Izvestija, modernizačný program bude zahŕňať vynovenie avioniky, inštaláciu vysokopresnej výzbroje a sústavy niekoľkých podvesných prieskumných kontajnerov.

 

Modernizovaná verzia nesie označenie Su-34M či tiež Su-34NVO. Ešte v decembri minulého roka oboznámil generálny riaditeľ OAK Suchoj Jurij Šľjusar verejnosť s informáciou, podľa ktorej má modernizovaný stroj až dvojnásobne prevýšiť v súčasnosti používanú verziu bombardéra.

 

Vzhľadom na dlhý čas potrebný k výrobe lietadiel, od nákupu komponentov cez ich kompletizáciu po finálne dodanie lietadla armádnemu letectvu sa MO RF rozhodlo povoliť spoločnosti Suchoj prípravu sériovej výroby ešte pred oficiálnym podpísaním štátnej objednávky.

 

Ilustračné foto: Stíhací bombardér Su-34, zdroj Izvestija/Alexej Majšev

„Spustenie výroby komponentov ešte pred podpísaním konečnej zmluvy je bežnou praxou a pre jej existenciu hovorí viacero faktorov”, povedal pre denník Izvestija skúšobný pilot a Hrdina Ruska, Igor Malikov.

„Za prvé, výroba niektorých komponentov trvá dosť dlho – šesť mesiacov, rok, ba aj dlhšie. Preto by v čase podpisu mala mať spoločnosť na výrobu lietadiel všetky potrebné komponenty už na sklade, aby mohla okamžite začať s montážou lietadla. Po druhé, výrobca sa snaží nakupovať komponenty za aktuálne ceny s ohľadom na ich zmenu v budúcnosti. A po tretie, je dôležité, aby výrobcovia leteckej techniky podľa možnosti nezastavili výrobu,” doplnil ďalej Igor Malikov.

„V súčasnosti sú veľmi prísne monitorované dodacie lehoty štátnych objednávok”, pokračoval Igor Malikov. „V prípade, že jeden z dodávateľov zlyhá, kvôli čomu sa zdrží výroba, zodpovednosť nesie v konečnom dôsledku letecký výrobca. Preto každý dobrý riaditeľ podobného podniku uzatvára dohody na dodávku komponentov už v predstihu.”

Program Syč

Modernizovaný stroj bude mať v rámci vývojovo-modernizačného programu Syč vyvinuté tri vymeniteľné kontajnery so zariadením na prieskum. Tie výrazne prevyšujú svojimi možnosťami štandardné palubné vybavenie a lietadlu by mali poskytnúť kvalitatívne nové schopnosti v oblasti vyhľadávania cieľov.

Verzia kontajnera s označením UKR-RT je určená pre elektronický, UKR-OE pre optoelektronický a UKR-RL pre rádiolokačný prieskum. Všetky tri používajú jednú dátovú zbernicu pre komunikáciu s lietadlom.

Zariadenia v podvesných kontajneroch umožnia stíhaciemu bombardéru Su-34 získať schopnosť znaznamenávať prácu rádiolokátorov a rádiostaníc na stovky kilometrov a súčasne určovať ich súradnice. S kontajnerom UKR-RL dokáže bombardér „vidieť” v ktorúkoľvek dennú či nočnú hodinu, dokonca aj cez husté oblaky.

„Bombardér Su-34 nahrádza starší bombardér s meniteľnou geometriou krídiel Su-24, ktorý nedokázal viesť rovnocenný boj so stíhacími lietadlami,” – poznamenal bývalý veliteľ 4. armády VVS a PVO, Hrdina Ruska Valerij Gorbenko.

„Ide o lietadlo novej generácie, ktoré dokáže plniť úlohy kladené tak na bombardovacie ako aj na stíhacie lietadlo,” povedal odborník pre denník Izvestija. „V časoch Sovietskeho zväzu sme mali (Vojenské vzdušné sily ZSSR, pozn.prekl.) stíhacie-bombardovacie letectvo, ktoré však bolo v 90. rokoch zrušené. Su-34 s novou avionikou, zameriavacími a navigačnými systémami zapĺňa medzeru v triede stredných bombardérov. Stroje väčšie od Su-34 sú zaraďavané už medzi strategické letectvo. Bombardér Su-34 sa ukázal vo veľmi dobrom svetle aj počas kampane v Sýrii, štandardne má veľmi dobrý dolet a navyše má schopnosť dotankovania počas letu. Je to vysoko perspektívna technika. Je preto len dobré, že v blízkej dobe pribudnú ďalšie dva, ešte silnejšie útočné letecké pluky.”

Ilustračné foto: Útočné stíhacie bombardéry Su-24M (na obráku vzadu) a Su-34 (vpredu), zdroj: militarywatchmagazine

Univerzálny stíhací bombardér

Bombardér Su-34 bol vyvinutý tak, aby bol schopný vedenia úderov na nepriateľské pozemné aj námorné ciele pomocou tak riadenej ako aj neriadenej munície. Jeho do značnej miery zachovaná stíhacia schopnosť mu navyše umožňuje viesť aj vzdušný boj. Počas kampane v Sýrii podvesovali v niektorých prípadoch na podkrídelné a podtrupové závesníky nielen riadené strely krátkeho dosahu, ale aj riadené strely R-27 dlhého dosahu, schopné zasahovať nepriateľské lietadlá vo vzdialenosti 60 km. Su-34 dokaže niesť tiež aj riadenú nadzvukovú protilodnú strelu 3M-80 Moskit.

Pre prekonanie systémov protivzdušnej obrany je vybavený palubným komplexom rádioelektronického boja Chibiny. S jeho pomocou je schopný neutralizovať radary nepriateľa a ochrániť tak nielen seba, ale súčasne aj ďalšie lietadlá letiace na spoločnej misii.

Ilustračné foto: Viacúčelové stíhacie lietadlo Su-35S a stíhací bombardér Su-34 zo stavu VKS RF, zdroj militarywatchmagazine

V rokoch 2008 až 2020 rozšírilo MO RF arzenál letectva o viac ako 120 kusov sériových Su-34. Po nedávnom uzavretí nového štátneho kontraktu je však jasné, že do roku 2027 sa počet operačne schopných, bojovo vysoko efektívnych bombardérov priblíži k hodnote 200.

 Su-34 v akcii:

Su-34:

Su-34 v akcii:

 Su-34 v Sýrii:

Su-34, lietadlo kombinujúce vlastnosti bombardéra a stíhacieho lietadla:

Zdroj: izvestijabmpdlivejournalmilitarywatchmagazine

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov