Záber z oficiálne zverejnenej francúzskej správy o nehode zobrazujúci lietadlo bez predného a zadného prekrytu kabíny. (Foto: francúzsky Úrad pre vyšetrovanie a analýzu bezpečnosti civilného letectva – Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la sécurité de l’aviation civile – BEA)
Aktuality, Letectvo,

Od strachu sa katapultoval alebo nevhodný dar so šťastným koncom

Francúzsko, 24.apríl 2020 ( AM, warspot, theaviationist ) – Francúzske vzdušné sily mohli pred takmer rokom prísť, pri na pohľad takmer banálnej udalosti, o jedno dvojmiestne stíhacie lietadlo. Spravodajská agentúra CNN len pred pár dňami zverejnila správu, podľa ktorej civilný člen posádky stíhacieho lietadla Dassault Rafale B krátko po vzlete neúmyselne aktivoval záchranný systém stíhačky a katapultoval sa, samotná udalosť sa stala ešte 20. mája 2019. Až nedávno však bola zverejnená vcelku bizarná správa z vyšetrovania incidentu, ktorá odhalila tak ľudské, ako (našťastie) aj technické zlyhanie.


 

K uvedenému incidentu došlo neďaleko 113. leteckej základne v Saint-Dizier vo východnom Francúzsku. Počas cvičného letu skupiny pozostávajúcej z troch stíhacích lietadiel sa civilný pasažier v jednom z nich katapultoval vo výške 760 m, pričom pilot stíhačky zostal za riadením lietadla a dokázal s ním, bez prekrytu aj nad svojou časťou kabíny, bezpečne pristáť.

Civilný „pasažier” stíhačky Rafale sa náhodne katapultoval, cnn.com

Podľa zistení z vyšetrovania nehody Úradom pre vyšetrovanie a analýzu bezpečnosti civilného letectva (Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la sécurité de l’aviation civile – BEA) išlo o let aj u nás známy ako tzv. zážitkový dar. „Hlavný hrdina” udalosti, 64-ročný Francúz, zamestnanec bližšie nešpecifikovaného francúzskeho zbrojárskeho výrobcu, dostal od svojich štyroch kolegov, priateľov, vrátane bývalého vojenského pilota, organizátora celej obdarovcej akcie príležitosť letieť vo vojenskom stíhacom lietadle. Ešte krátko pred letom mal tep medzi 136 a 142 za minútu, napriek tomu sa však rozhodol nasadnúť do stíhačky. Po vzlete, keď pilot začal prudko naberať výšku, „spolucestujúceho” ovládla panika a prvé čoho sa chytil, bola rukoväť zariadenia pre katapultovanie.

Záber z oficiálne zvrejnenej správy z vyšetrovania ukazuje moment katapultovania pasažiera na zadnom sedadle lietadla. (Foto: francúzsky Úrad pre vyšetrovanie a analýzu bezpečnosti civilného letectva – Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la sécurité de l’aviation civile – BEA)

 

Pilot obišiel len s ľahkými poraneniami tváre a úspešne pristál so stíhacím lietadlom. 64-ročný civilný spolucestujúci, napriek tomu, že mal zle upevnenú prilbu a tá mu z hlavy odletela, pristál na padáku bez vážnejších poranení.

 

Jednotlivé kroky, ktoré prispeli k nehode sa nahromadili takmer okamžite po štarte. Vrátane vynechania niektorých lekárskych vyšetrení, ktoré sú vyžadované pri letoch na vysokovýkonných stíhacích lietadlách. „Cestujúci”, ktorý aktivoval katapultovacie zariadenie, dostal povolenie letieť len štyri hodiny pred samotným letom a to len pod podmienkou, že počas letu nebude vystavený negatívnym hodnotám preťaženia. Navyše, na základe absolvovaných lekárskych vyšetrení, mohol byť obdarovaný cestujúci vystavený kladným hodnotám preťaženia len do +3 g. Túto skutočnosť však nestihol odkomunikovať lekár so samotným pilotom. Ten hneď po štarte začal s obvyklými manévrami spojenými so vzletom, ktoré sa dejú pri kladných hodnotách nad +4 g a následne pri negatívnych, okolo -0,6 g.

Obrázok z vyšetrovacej správy francúzskeho Úradu pre vyšetrovanie a analýzu bezpečnosti civilného letectva (BEA) zobrazuje konfiguráciu aktivačnej rukoväte vystreľovacieho sedadla Martin-Baker Mk16 a ako jej umiestnenie v spojení s nedostatočným utiahnutím bezpečnostných popruhov spustilo náhodnú postupnosť katapultovania v čase, keď stíhačka dosiahla záporné hodnoty g na vrchole počiatočného stúpania po vzlete.

 

„Cestujúci” nebol pred letom podrobený kontrole správneho utiahnutia bezpečnostných popruhov a ani sám si ich poriadne neutiahol. Nemal správne oblečené nohavice g-obleku, prilbu s kyslíkovou maskou taktiež nemal poriadne nasadenú. Nehoda sa takto spustila ešte skôr, ako sa začal samotný let.

 

V správe vyšetrovacieho úradu sa možno dočítať, že: „Cestujúci vo fáze negatívneho preťaženia v dôsledku nedostatočného upnutia popruhov zostal úplne prekvapený, rukami chytil rukoväť mechanizmu spustenia katapultovania sedadla a neúmyselne ho potiahnutím aktivoval.” V priebehu letu po katapultovaní cestujúci stratil svoju prilbu s kyslíkovou maskou. V dôsledku technickej poruchy sa tiež nenafúkol záchranný nafukovací čln (našťastie sa incident nestal nad vodou).

 

Je viac-menej iróniou, že to bola práve technická poruca, ktorá zabránila katapultovaniu pilota spolu s cestujúcim. Štandardná postupnosť pri katapultovaní v dvojmiestnom lietadle Dassault Rafale B by spôsobila katapultovanie oboch členov posádky aj v prípade iniciovania iba jedným členom posádky. V tomto bizarnom prípade však technická porucha spôsobila zotrvanie sedadla pilota na mieste alebo inak povedané, technická porucha zachránila francúzskemu letectvu jedno dvojmiestne stíhacie lietadlo Dassault Rafale B.

 

Pilot stíhacieho lietadla Rafale dokázal napriek obom chýbajúcim prekrytom kabíny udržať kontrolu nad strojom, vypustil palivo a núdzovo pristál. Po pristáti, tak rýchlo ako sa dalo, opustil lietadlo, pretože vystreľovací mechanizmus jeho sedadla sa mohol každú chvíľu aktivovať.

 

Podľa vyšetrovacej správy napokon nemohlo dôjsť iniciácii vystrelenia sedadla pilota, pretože počas katapultovania sedadla s cestujúcim sa poškodila časť zodpovedná za riadenie postupnosti vystreľovania sedadiel.

 

Na základe zistení z vyšetrovania nehody vydal Úrad niekoľko odporúčaní, ktoré sa týkajú podobných letov s „civilnými” cestujúcimi. Tieto zahŕňajú vykonanie primeraného intervalu medzi lekárskymi kontrolami pred letom a samotným letom, a následným vyhodnotením týchto kontrol, aby sa zabezpečilo, že kandidát je na let psychicky aj fyzicky pripravený.

 

Na záver tak možno vysloviť predpoklad, že po zisteniach uvedených v oficiálnej vyšetrovacej správe a zozname neobvyklých faktorov, ktoré výrazným spôsobom prispeli k tejto bizarnej nehode, ktokoľvek, kto v budúcnosti prejaví záujem absolvovať let vo francúzskom vojenskom stíhacom lietadle, bude pravdepodobne podrobený prísnejšiemu procedurálnemu režimu, než aký sa bežne uplatňuje vo zvyšku sveta.

 

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov