Ilustračné foto: japonské stíhacie lietadlo McDonnell Douglas F-4EJ Kai Phantom II
Aktuality, Letectvo,

Koniec éry „Fantómov”, Japonsko končí s prevádzkou stíhacích lietadiel F-4EJ

 


Legendárne Fantómy končia v Japonských vzdušných silách sebaobrany (Japan Air Self-Defense Force – JASDF) svoju púť. Vojenské letectvo vzdušných síl sebaobrany definitívne prechádza na lietadlá 5. generácie a F-4EJ Kai Phantom II tak odchádza do histórie.

Rok 2020 bude posledným rokom prevádzky preslávených lietadiel F-4EJ Japonskými vzdušnými silami sebaobrany. 7. januára tohto roku sa uskutočnili cvičné lety posledných dvoch jednotiek, ktoré sú stále vyzbrojené legendárnymi lietadlami F-4 Phantom II. Reč je o 301. stíhacej letke a 501. prieskumnej letke vzdušných síl sebaobrany.

302. stíhacia letka z vojenskej leteckej základne Hyakuri uskutočnila svoj posledný let na lietadlách F-4EJ Kai Phantom II ešte 19. marca 2019, následne bola premiestnená na vojenskú leteckú základňu Misawa, kde bude personál letky prevádzkovať a obsluhovať lietadlá 5. generácie, F-35A. 301. letka (taktiež z leteckej základne Hyakuri) teraz čaká, kedy na ňu príde rad, keďže aj tá bude tento rok presunutá na základňu Misawa a prejde na lietadlá F-35A.

Lietadlá McDonnell Douglas F-4EJ Phantom II boli dlhé obdobie symbolom povojnového japonského vojenského letectva. Pred viac ako päťdesiatimi rokmi, v roku 1968, objednalo Japonsko od spoločnosti McDonnell Douglas stíhacie lietadlá F-4EJ. Výroba stíhacích lietadiel sa mala následne začať na japonských ostrovoch v spoločnosti Mitsubishi Heavy Industries, avšak nakoniec vyrobila prvých 13 lietadiel ešte spoločnosť McDonnell Douglas v USA a v Japonsku boli lietadla len zložené z amerických komponentov. V máji 1972 vzlietli prvé lietadlá, ktoré už boli vyrobené v Japonsku. Celkovo vyrobila spoločnosť Mitsubishi Heavy Industries najmenej 127 kusov lietadiel F-4EJ a mimochodom, prvé kusy v spomínanom roku 1972 obdržala práve 301. stíhacia „hikotai” letka.

Okrem toho, od novembra 1974 do júna 1975 vyrobila spoločnosť McDonnell Douglas a dodala Japonsku 14 kusov lietadiel v prieskumnej verzii RF-4EJ. Na rozdiel od F-4EJ sa sériová výroba prieskumnej verzie v Japonsku nerozbehla, nakoľko vzdušné sily sebaobrany nepotrebovali pre prieskumné letectvo uvedenú verziu vo väčšom množstve a taktiež náklady na ich sériovú produkciu neboli považované za účelne vynaložené.

Ilustračné foto: japonské prieskumné lietadlo McDonnel Douglas RF-4EJ Kai Phantom II

Poslednou modernizovanou verziou Fantoma používanou v Japonsku sa stala F-4EJ „Kai” (extra). V polovici 80. rokov 20. storočia boli na lietadlách inštalované nové pulzné Dopplerove radary AN/APG-66J, nové centrálne počítače a systémy AFF AN/APZ-79. Lietadlá mali po novom tiež možnosť niesť pokročilý viacrežimový prostriedok elektronickej ochrany AN/ALQ-131 a tiež možnosť odpaľovať riadené strely AIM-7E/F Sparrow a AIM-9L/P Sidewinder triedy vzduch-vzduch ako aj protilodné strely domácej výroby Mitsubishi ASM-1.

Vznikla tiež verzia RF-4EJ „Kai”, čo je modernizovaná prieskumná verzia F-4E, takmer totožná s verziou používanou letectvom USA, RF-4C, chýbajú jej však niektoré systémy, vrátane súpravy rádiolokačných signálov a výstražného príjimača.

Do roku 2007 zostalo v prevádzke Japonských vzdušných síl sebaobrany približne 90 kusov lietadiel F-4EJ / RF-4EJ Phantom II. Neskôr došlo k zníženiu počtu a keď sa Japonsko zaradilo medzi prijímateľov nového lietadla 5. generácie F-35A, bolo jasné, že éra používania Fantómov v japonskom letectve sa blíži k svojmu koncu.

V priloženom videu, ktoré natočil Akihiro Kanai, môžete vidieť šedosfarbené stroje 301. stíhacej letky (štandardná kamufláž letky pozostávajúca z dvoch šedých farieb – FS 36320 a FS 36375) F-4EJ Kai Phantom II – lietadlá majú na zvislej chvostovej časti vyobrazený emblém jednotky, žabu. Lietadlá F-4EJ a RF-4E/EJ pilotov 501. prieskumnej jednotky majú na zvislej chvostovej časti ďatľa. Lietadlá okrem vyššie uvedenej používajú ešte tri typy kamufláže: európsku (F-4EJ a RF-4E – farby euro 1 šedá FS 36081, stredne zelená FS 34102 a tmavá zelená FS 34079) vietnamskú (RF-4E – farby stredne zelená FS 34102, tmavá zelená FS 34079 a tmavá hnedá FS 30219) a kombinovanú modrú – japonskú námornú (RF-4E).

RF-4EJ Kai Phantom II z 501. prieskumnej jednotky ako príklad námornej (modrej) kamufláže

Posledné lety japonských vojenských pilotov na lietadlách F-4 Phantom II ukončia vyše štyridsaťročnú históriu používania týchto stíhacích a prieskumných lietadiel v rámci vzdušných síl sebaobrany krajiny vychádzajúceho slnka. Pred personálom japonského vojenského letectva teraz stojí nová úloha – osvojiť si nové lietadlá F-35A a F-35B. Tokio kúpilo (objednalo) 105 kusov lietadiel F-35A a 42 kusov lietadiel F-35B.

 

Video Akihira Kanaiho :

Nie je však vylúčené, že nepôjde o posledný nákup. Japonsko zväčšuje pod priamou záštitou Spojených štátov svoj vojenský potenciál v súlade s aktuálnou snahou USA posilniť ozbrojené sily svojich spojencov v ázijsko-tichomorskej oblasti ako protiváhu Číne a Rusku.

Video – „paródia” na film TopGun:Maverick:

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov