Indické vzdušné sily vyradili zo služby poslednú letku stíhacích bombardérov MiG-27ML Bahadur
27.decembra 2019 vyradili Indické vzdušné sily z prevádzky poslednú letku útočných stíhacích bombardérov MiG 27ML Bahadur, ktorá bola dislokovaná na leteckej základni v meste Jodhpur. Uvedený typ lietadla a tiež jeho viacúčelová stíhacia verzia MiG-23 boli v indickom letectve využívané vyše 40 rokov. S výnimkou Sovietskeho zväzu bola India najväčším prevádzkovateľom tohto stíhacieho bombardéra, navyše aj jediným licenčným výrobcom (od polovice 80. rokov 20. storočia do roku 1994 vyrobilo konzorcium HAL (Hindustan Aeronautics Ltd.) najmenej 165 lietadiel uvedeného typu).
MiG-27ML, jednomotorové stíhacie bombardéry s meniteľnou geometriou krídiel, boli Indiou uprednostnené pred ťažšími útočnými lietadlami Su-24 a Su-22, ktoré Sovietsky zväz vyvážal do celého radu spriaznených krajín čiastočne aj kvôli podobnosti so stíhacím lietadlom MiG-23 (z ktorého stíhací bombardér pôvodne vychádza) a z toho vyplývajúcej vysokej kompatibility s prevádzkovou infraštruktúrou, ktorá následne značne uľahčila zavedenie lietadiel MiG-27 do služby.
Stíhacie bombardéry prešli bojovou skúškou v Kargilskej vojne, kde sa ukázali vo veľmi dobrom svetle ako „útočné esá“ a podľa indických údajov si vybrali na pakistanských pozemných silách a kašmírskych milíciách vysokú daň. Indickou armádou boli veľmi cenené pre svoje možnosti použitia širokej škály modernej výzbroje a munície v kombinácii s výkonnými senzormi, pasívnym TV a laserovým navádzaním, ktoré im umožňovali zasadzovať údery proti pozemným cieľom s vysokou presnosťou.
India vyradením poslednej letky s lietadlami MiG-27 zo služby zanechala Kazachstan ako jediného a teda posledného prevádzkovateľa na svete. Ten zdedil tieto nadzvukové stíhacie bombardéry zo sovietskej éry a dnes udržiava v prevádzke ešte približne 12 kusov patriacich k 129. stíhaco-bombardovaciemu leteckému pluku umiestnenému na leteckej základni Taldy-Kurgan.
Okrem Indie a Kazachstanu boli ďalšími užívateľmi lietadiel MiG-27 svojho času aj Ukrajina a Srí Lanka. Posledne menovaná sa k šiestim lietadlám typu MiG-27M dostala práve kúpou z Ukrajiny, ktorá ako prvá vyradila uvedený typ z prevádzky. Niekoľko lietadiel ponúkla na predaj a zvyšok skončil v múzeách, resp. boli zošrotované. Na Srí Lanke s týmto typom lietadla vďaka úspešným a presným zásahom proti Tamilským tigrom panovala maximálna spokojnosť. Aktuálne však podľa portálu wiki nie sú lietadlá MiG-27M vedené v aktívnej službe, resp. Srí Lanka za ne hľadá náhradu.
Ambiciózne plány Indie pre nadchádzajúcu dekádu súvisiace s rozšírením jej stíhacieho letectva zatiaľ nepriniesli odpoveď na otázku, aká platforma nahradí vyradené stíhacie bombardéry MiG-27ML v ich útočných bombardovacích úlohách. V súčasnosti tieto úlohy v indickom letectve dočasne vypĺňajú britsko-francúzske útočné lietadlá Sepecat Jaguar, tie sú však rovnako staré a majú byť v blízkej budúcnosti takisto vyradené a na dôvažok, ich náhrada je úplne rovnako zatiaľ neznáma.
Ako potenciálna náhrada lietadla MiG-27ML sa zatiaľ javí Suchoj Su-34, ktorý rovnako ako Su-30MKI, môže niesť sofistikovanú výzbroj pre útočné úlohy. Do polovice 20. rokov by malo byť zaradených do služby v indickom letectve viac ako 300 ks viacúčelových stíhacích lietadiel Su-30MKI, pričom objednávky by mali aj ďalej pokračovať, nakoľko tieto lietadlá sú vyrábané na základe licencie domácim leteckým priemyslom.
A napokon do úvahy prichádza ešte zmluva o pokročilom stíhacom lietadle ďalšej generácie v rámci programu FGFA, z ktorého by mohlo vzísť univerzálne ťažké lietadlo vyvinuté na základe ruského viacúčelového lietadla 5. generácie Su-57, avšak v dvojmiestnej konfigurácii kvôli vyššej optimalizácii útočných úloh.
Budúcnosť indického útočného letectva po tom, ako stíhacie bombardéry MiG-27ML Bahadur ukončili svoj posledný deň v službe, tak zostáva zatiaľ neistá.
Zdroj: militarywatchmagazine