Lietadlový krížnik Kyjev
Aktuality, História, Letectvo, Vojenská technika,

„Nepotrebné haraburdie“ alebo ako bolo naložené so sovietskymi lietadlovými loďami po rozpade ZSSR

V čase rozpadu ZSSR sa v zostave sovietskeho vojnového námorníctva nachádzalo deväť lietadlových lodí, tamojšou terminológiou označovaných ako lietadlový krížnik. Spomedzi všetkých zostal v službe iba Admirál Kuznecov, ktorý je v súčasnosti zároveň jedinou lietadlovou loďou ruského námorníctva. Ostatné boli buď zoštrotované alebo predané druhým štátom.


Atrakcie a kovový šrot

Ťažký lietadlový krížnik Kyjev bol zaradený do služby 28. decembra 1975. Z plavidla operovalo 12 ks lietadiel Jak-38 (sovietska odpoveď na britský stroj Harrier) a rovnaký počet protiponorkových vrtuľníkov Ka-25 a Ka-27. Slúžil v Stredozemnom mori a v Atlantickom oceáne, no v posledný júnový deň roku 1993 bol vyradený z aktívnej služby v zostave námorných síl Ruska a to kvôli nedostatku prostriedkov na opravu mechanizmov a zariadení lode. „Neznáme“ osoby získali loď za 1,6 milióna amerických dolárov a následne ju predali ďalej, čínskej vláde za 8,2 milióna amerických dolárov.

Lietadlový krížnik Kijev pri plavbe v Atlantiku

Na jar roku 2000 bolo plavidlo odtiahnuté do čínskeho prístavu Tiencin (Tianjin), kde sa stalo súčasťou tematického zábavného parku v zóne Pin-chaj (Binhai). V roku 2011 sa pýcha sovietskej flotily zmenila na moderný hotel, kajuty námorníkov sa stali izbami pre hostí.

V roku 1993 zavŕšil svoju službu aj lietadlový krížnik Minsk, na opravu ktorého vláda takisto nemala peniaze. V roku 1995 bol predaný a odtiahnutý najskôr do Južnej Kórey, odtiaľ sa dostal do čínskeho Šen-čenu (Shenzhen). Od roku 2006 slúži ako múzeum Minsk World.

Lietadlá Jak-38 na palube lietadlového krížnika Minsk

Vo vodách Tichého oceánu slúžil ťažký lietadlový krížnik Novorossijsk. Ten bol v roku 1994 predaný do Južnej Kórey za 4,3 milióna amerických dolárov. Nemal tak „žičlivý“ osud ako predošlé dva krížniky. V roku 1997 bol v meste Pusan rozpílený, rozobratý a zošrotovaný.

Tretia loď triedy Kijev, lietadlový krížnik Novorossijsk

Do rozpadu Sovietskeho zväzu už nestihli v lodeniciach dokončiť a spustiť na vodu lietadlový krížnik Uľjanovsk, loď modifikovaného projektu s katapultom namiesto tradičného skokanského mostíka. V čase rozhodnutia o zošrotovaní bol Uľjanovsk hotový na 45%. Jeho osud sa napokon spečatil v zime roku 1992. Letový park malo tvoriť až 60 ks lietadiel, medzi nimi Su-33, Su-25 a Jak-44, lietadlo včasnej výstrahy. Jak-44E mal byť obdobou amerického lietadla E-2C Hawkeye. V súčasnosti sa uvažuje o obnovení projektu tohto lietadla, nakoľko oproti americkému konkurentovi mal mať dvojnásobný dolet, možnosť navádzať protilodné strely a k štartu nemal vyžadovať katapulty.

Pokračovali v službe

Nie všetky sovietske lietadlové krížniky skončili v kovošrote či ako atrakcia pre turistov. Niekoľko plavidiel naďalej pláva na vode, no v súčasnosti sa nachádzajú v zostavách vojenských námorníctiev cudzích štátov. Takto sa bývalý lietadlový krížnik Baku, ktorý v roku 1990 získal nové meno Admirál Gorškov, ocitol v roku 2000 v Indii. V súlade so zmluvnými podmienkami bola loď zmodernizovaná (koncepcia STOBAR) a zároveň s tým stratila svoje typické sovietske črty v podobe silnej raketovej výzbroje. Súčasne s modernizáciou boli zamenené pôvodné kolmo štartujúce lietadlá Jak-38 za lietadlá síce rovnako ruskej proveniencie, ale modernejšie, MiG-29K. V roku 2013 bola loď po ukončení skúšok odovzdaná námorníctvu Indie a premenovaná na INS Vikramaditya.

INS Vikramaditya, 2012

MiG-29K na výstave MAKS 2009 v indických farbáchV čase rozpadu ZSSR bol v lodeniciach Južnyj Nikolajev stavaný lietadlový krížnik Varjag hotový takmer na 62%. Na základe dohôd o delení medzi Moskvou a Kyjevom pripadol ukrajinskému námorníctvu. Kvôli nedostatku financií však bolo pozastavené jeho dokončenie a v takto rozostavanom stave bol krížnik v roku 1998 v aukcii predaný Číne, a skončiť mal v Macau ako zábavný park, respektíve kasíno. Čínska vláda sa však predsa len rozhodla pre jeho dokončenie v dokoch prístavu Ta-lien (Dalian) ako lietadlovej lode s cieľom získať skúsenosti s prevádzkou takýchto plavidiel. 25. septembra 2012 vstúpila loď do služieb čínskeho vojenského námorníctva pod menom Liaoning. Z jej paluby má operovať celkovo až 50 ks strojov, 26 lietadiel (Šenjang J-15 (Shenyang)) a 24 ks vrtuľníkov (protiponorkové Ka-27 , resp. Ka-31 pre včasnú výstrahu).

Lietadlová loď Liaoning CV-16

Preklad a doplnenie: Milan Paulus

zdroj: https://russian7.ru (https://russian7.ru/post/nenuzhnyy-khlam-kak-postupili-s-sovet/)

obrázky: wikipedia commons

 

 

 

 

 

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov