zdroj: nationalinterest.org
Aktuality, Letectvo, Vojenská technika,

Prieskumné lietadlá, ktoré izraelské stíhačky F-4 Phantom nedokázali nikdy zostreliť

Dôvod, pre ktorý Izraelské vzdušné sily (IAF) na konci 60-tych rokov vyvinuli obrovské úsilie, aby získali americké stíhacie lietadlá McDonnell Douglas F-4 Phantom je úplne jasný. Veľký dolet lietadla, nosnosť bojového nákladu, presnosť bombardovania boli excelentné parametre, ktoré prevyšovali všetko, čo bolo dosupné v danom období.


Skutočne, zakrátko po ich získaní v roku 1969 sa Phantomy veľmi rýchlo stali oporou izraelských vzdušných síl (IAF). V októbri 1973 si IAF nárokovala už 11 zostrelov týmito lietadlami.

Nech je to však akokoľvek, na oblohe lietali stroje, ktoré boli neriešiteľným orieškom aj pre Phantomy. V priebehu roku 1970 začal Sovietsky zväz lietať na prieskumné misie vo vysokých letových hladinách ponad Izrael na lietadlách Jak-25 Mandrake . Toto lietadlo sa ukázalo ako nedosiahnuteľné. V marci 1971 sa objavilo na oblohe ďalšie lietadlo dosahujúce rýchlosť Mach 3.2 a letovú hladinu 23000 m, ktoré štartovalo z Egypta a pilotované bolo sovietskymi pilotmi. Sovietsky MiG-25R s NATO kódovým označením Foxbat B. K prvému “Foxbat B” letu pozdĺž prieplavu smerom na Sinaj mohlo prísť pravdepodobne v októbri 1971. Bill Norton vo svojej knihe Air War On The Edge: A History of the Israel Air Force and its aircraft since 1947, k tejto udalosti píše: „K najmrzutejšej situácii prišlo 10. októbra, kedy letela dvojica lietadiel paralelne s Izraelom a stredomorským pobrežím Sinaja vo vzdialenosti 27 km od pobrežia rýchlosťou Mach 2.5 a v extrémnej výške. Pokusy zachytiť narušiteľov boli bez nádeje na úspech. Hoci spočiatku boli Izraelčania schopní zareagovať na prieskumné prelety len získaním informácie ohľadom času ich začiatku a vzletu z Káhiry, počas narušenia druhým MiGom-25 (všetky lety sa uskutočňovali dvojicou lietadiel) nad Sinajom 6. novembra už mali plán ako ísť v ústrety narušiteľovi“.

MiG-25, SR-71 Blackbird, F-4 Phantom

Prelety odhalili niekoľko Phantomov s nepodstatnou výbavou pre zlepšenie výkonu, vyzbrojené len raketami AIM-7 Sparrow. Tie čakali na poplach, s nádejou, že zvládnu vzlietnuť varované v dostatočnom predstihu a vystúpiť rýchlosťou Mach 1.4 do výšky 13 410 metrov odkiaľ odpália svoje rakety smerom hore na cieľ. Bohužiaľ, prepojenie dištančnej rozbušky rakiet s počítačom riadenej streľby Phantomu nebolo vhodné pre takéto podmienky a bojové hlavice explodovali príliš neskoro. Toto zlyhanie vyprovokovalo americké experimentovanie a ako odpoveď na „Foxbat“ hrozbu následné prinieslo výsledok v podobe pokročilejších rakiet AIM-7F, ktoré boli dodané Izraelu v roku 1974. V roku 1972 sa uskutočnili ešte dva ďalšie prelety ponad Sinaj, a to 10. marca a 16. mája. Pre Západ boli tieto prelety vcelku mrzuté, nie však pre spravodajskú službu, ktorá len vďaka nim mohla získať čo-to o výkonoch MiGu-25. Izraelu skončilo obdobie frustrácie z beztrestného fotografovania jej základní po tom, ako prezident Sadat v júli vypovedal Sovietov zo svojej krajiny.

Na konci októbra 1973 Sovieti opäť umiestnili svoje MiGy-25 „Foxbat B“ na územie Egypta za účelom monitorovania pozícií izraelských jednotiek a ich pohybu. Podľa všetkého sa sami obmedzili na prelety západne od Suezského prieplavu a opätovne sa stiahli z krajiny po necelých dvoch rokoch. Existujú domnienky, že egyptské vzdušné sily krátko operovali v priebehu roku 1974 na lietadlách MiG-25R a vykonali jeden odvážny let ponad Izrael, kým im Sovieti neprikázali aby sa s lietadlom okamžite nevrátili. Ďalšia jednotka MiGov-25 sa zjavila v Sýrii. A hoci sa pravdepodobne uskutočnili prelety ponad okupované Golanské výšiny, predovšetkým počas napätého obdobia po vojne z roku 1973, nie sú známe žiadne pokusy o vstup do vzdušného priestoru Izraela.

Izraelský F-4 Phantom

Rovnako sa uskutočnili v šesťdesiatych rokoch prelety aj zo strany Spojených štátov a to na lietadlách Lockheed U-2 ponad izraelské atómové centrum Dimona za účelom získania spravodajských informácií. Lietadlá, či typu Mirage alebo vyššie spomenuté Phantomy jednotiek IAF boli rovnako ako pri sovietských prieskumných lietadlách aj v tomto prípade neschopné zachytenia a adekvátnej reakcie.

Sú známe tiež pokusy Izraelčanov s ich F-4 Phantomami o zachytenie a zničenie amerického diaľkového prieskumného lietadla Lockheed SR-71 Blackbird letiaceho na misii ponad Izrael resp. Suez 13. októbra 1973 (veľmi pravdepodobne došlo k dvom narušeniam s lietadlom tohto typu). Ak je to pravda, tak potom SR-71 si nebolo vedomé pokusu o zachytenie a Izraelčania riskovali „odobratie“ spravodajských informácií, ktoré mohli takto získať. V každom prípade SR-71 poľahky vystúpilo do potrebnej výšky a uletelo izraelským lietadlám. Aj Egypťania sa pokúsili o zachytenie SR-71, s rovnakým výsledkom.

Zámer o zachytenie zo strany Egypta mohol viesť Američanov o ukončenie týchto letov, nakoľko ZSSR lietalo ponad Suez so svojimi MiGmi-25.

Až zavedenie lietadiel McDonnel Douglas F-15 do výzbroje Izraelských vzdušných síl v roku 1976 definitívne ukončilo špionážne prelety, tak amerických ako aj sovietskych narušiteľov. I tak sa ale ešte objavili správy o tom, že izraelský McDonnell Douglas F-4 Phantom doprevádzaný F-15-tkami zostrelil 29. júla 1981 nad severným Izraelom sýrsky MiG-25.

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov